Irodalom
Ígéret
Oláh Gábor a külső valóság historizáló ábrázolását a minimumra szorítja, a hagyományos párbeszédeket pedig frappáns írástechnikai megoldással Péter belső monológjainak részévé téve az elsősorban lélektani regényt, a 20. század második felébe szétáradó család- és fejlődéstörténetet nyújt.
Tarján Tamás
…Az olvasót, mint heves örvény húzza magával egyre mélyebbre a történet… a tudatos és jól szerkesztett kompozíció alapján bátran állíthatjuk, hogy a modern magyar irodalom egyik sikerült darabját tartjuk a kezünkben… mindezt ízessé teszi Oláh Gábor kellemes humora, a találó szóképek és metonímiák használata… a mű burjánzó nyelvi gazdagsága és kifejezéskészletének sokszínűsége az író tehetséges játéka a szavakkal ebben a komor és szomorú, de mégis igaznak tűnő történetben még katartikusabbá tette az írást.
2004
Papp László
Gumikötél
A főhős hajózik, pincérkedik, kokó, hazatér, nem találja, amiért hazaindult, amiért hazatért. A család szét. Húga férfit szabat magából, nagyanyja beteg, anyja beleszakad a politikába, apjától elválik. Nincs helye. Visszatér a hajóra, mint aki megtalálta otthonát. Kristófot az állandó hiányérzet motiválja. Mindenki hiányzik, aki nem hiányzik az is. A nagy lélek destrukciós, önsorsrontó, önpusztító kirakós játéka az európai történelem háttértónusaival. Feszes, szigorú próza esetenként keserű, minden mindegy humorral. Az ember, a másik és a harmadik ember fájdalmai, örömei, emlékképei, szerelmei és szerettei, nyomora az agysejtekben, minden idegszálban és lélegzetvételben.
Onagy Zoltán
Guga, Az ítélet nem jogerős
A regény tiszta, finom, dísztelen szövetű…Oláh egyszerre kendőzetlen-tárgyilagos és tapintatos-lefojtott helyzetjelentést ír a sugárkezelésről és következményeiről, a sorstárs betegekről és a halálfélelemről, az egészségügy kórházomladékairól és a gyógyítás fellegvárairól.
Tarján Tamás
Katóka
Egy mai tündérmese főszereplője, jobban mondva a tündér, aki létrehozza a mesét. Katóka szubrett és szabadságharcos, western hős és messzeségbe induló vagabundus, vega-étrendet kijátszó vajákos asszony és a francia filmek frivol, szexis nagy- és dédmamája – az ,,öreg halász” egy másképp hangszerelt női megfelelője.
Sarkadi Péter
Hazudtam neked
Az anyag leginkább azok számára lesz ismerős, akik könnyen fel tudják idézni az 1980-as éveket. A narrátor, Flóra húsz évvel ezelőtt még középiskolás volt, amikor egészen hirtelen otthagyta gyermekkorát. A forrásanyag intenzív; nagyon jól működik a korszak nyelvének stilisztikai megújítása. A sors fordulatai hűek ahhoz a tanulságos stílushoz, amely a rendszerváltás előtti évtizedet jellemezte, újabb bizonyítéka Oláh Gábor irodalmi technikájának.
Tarján Tamás
Az álomlehallgató
100 történet 100 képpel
Az álomlehallgatóban kétféle érdeklődés szintetizálódik: a filmes látásmód vizualitását a fotók, az irodalmit a fotókhoz rendelt rövid szövegek képviselik. A fotók nem a szövegeket illusztrálják, és vice versa. A köztük lévő kapcsolat jóval elvontabb, ám mégis létező és lényeges; egyfajta szellemi-poétikai közösség, A változatos témájú és helyszínű fotók közös eleme a fénykép természetéhez szorosan kötődő pillanatnyiság, egy soha vissza nem térő pillanat megörökítése. Néha groteszkek, esendők, néha líraiak, meghatók, néha szociológiai jelentéssel telítődnek, néha az absztrakció felé közelítenek. A valóságot mozdítják el a képzelet(beli) irányába. A szövegek hasonlóképpen, csak az ellenkező irányból, a konkrét fotóval ellentétes fogalmi nyelv felől tartanak ugyanahhoz a valós-képzeleti középhez.
Gelencsér Gábor – ÉLET ÉS IRODALOM
Hosszú élete titka
„Néhány mondatodat kimásoltam… apám életének titkát bontogatva bolyongtam közel száz évben, miközben rossz ágyakban fekve és hajnali derengéseket várva percekbe szorultam… Mostanra az évek közelebb hozták, széles vállát megfaragták, telt baritonját meggyengítették, és ahogy ott álltam vele, megsejtettem, hogy az övénél gyengébb testemre milyen sors vár.”
„Egy hosszú, sajnos egyszer csak véget érő utazás nem volt elegendő, hogy elolvassam, így hát a rákövetkező teljes éjszakát is olvasásával töltöttem. Az utolsó lapokat egyre lassabban olvastam, hogy jaj, ne legyen még vége!”
Lassú közelítés
Olvasók írták
„Tele van ízekkel, illatokkal, színekkel. Elolvastam és szelíd nyugalom és derű szállt meg. Az ember bármikor lehet szerelmes. Bár a szereplők a fantázia szüleményei, problémáik hús-vér emberekre utalnak .”
„A nagyon mély és felfokozott érzelmek szimfóniáját olyan magas szinten ‘festetted le’, hogy valósággal megdöbbentett. Fantasztikusan szerkesztett mondataid, kimeríthetetlen gazdagságú szókincseddel megírva valami nagyon különleges élményt nyújtott számomra amit ezúton köszönök. A Te stílusod mára már a Te védjegyed, egyedi és utánozhatatlan.
Másodszor olvasva ugyanúgy vagy még nagyobb erővel hatott rám.”
Holnap más leszek
Nóra érzékeny és finom lelkű fiatal. Oláh Gábor remekül megtalálta a műfajhoz passzoló nyelvet, amely az élő beszédet imitálja, sok iróniával és humorral, ami olvasmányossá és hittelessé teszi a könyvet. Sz. l.
Perdülés
A könyv pazar. Ahogy a hihetetlen mennyiségű tapasztalati anyag és bravúr a végére (elejére?) összeáll egy teljes egésszé nagyon gazdag olvasói élmény. S az egészbe szervesen beleilleszkedik a számtalan karakter az anyától kezdve Magdáig, Dalmát, Ernő bácsit és sok-sok más figurát is beleértve, s ahogy a belső monológ a játék és a célzatosság között lebeg (jampec naci, pipec cókmók!) a spontán kreativitás és a fegyelmezett arányérzék tökéletes összehangoltságát mutatja.
P. Á.